Jakie okulary dla kierowców? Pod tym pytaniem mieści się spory temat. W pierwszej kolejności okulary do samochodu powinny korygować wadę wzroku, o ile takowa jest. Brak właściwej korekcji szczególnie w warunkach mezopowych (szarówka) i skotopowych (wieczór, noc) powoduje powstawanie oślepiających rozbłysków wynikających z rozogniskowania układu optycznego oka, czyli rozmazania obrazu. Zmierzch i noc to pory dnia, kiedy źrenica oka rozszerza się, a to powoduje nasilenie objawów wad wzroku.

Jak wybrać okulary korekcyjne do jazdy samochodem?

Oprócz właściwej korekcji wady wzroku warto zapewnić duże pole widzenia, tak by okulary korekcyjne do jazdy samochodem nie ograniczały zbytnio widoczności po bokach. W przypadku osób nadwzrocznych, czyli noszących “plusy”, sam fakt korekcji soczewkami plusowymi ogranicza peryferyjne pole widzenia bardziej niż w soczewkach ujemnych “minusach”, które noszą osoby krótkowzroczne.

Warto zwrócić uwagę, aby zauszniki okularów do auta nadmiernie nie przesłaniały pola po bokach.

Osoby, które potrzebują dodatkowej korekcji do czytania, do prowadzenia pojazdów mogą potrzebować okularów wieloogniskowych, czyli progresywnych, zapewniających widzenie wskaźników i informacji na desce rozdzielczej samochodu. Prowadzenie auta to nie tylko obserwacja dali – drogi przed nami, ale również odczyt informacji prędkościomierza czy wskazówek nawigacyjnych automapy.

Okulary przeciwsłoneczne dla kierowców – wskazówki

Do ochrony przed słońcem można stosować okulary przeciwsłoneczne w trzech postaciach:

  1. Okulary fotochromowe, czyli automatycznie przyciemniające się, ale tu uwaga – nie wszystkie typy soczewek fotochromowych się przyciemniają w aucie. Do samochodu są dedykowane soczewki fotochromowe, które odznaczają się możliwością barwienia wewnątrz samochodu – warto też wiedzieć, że w aucie zabarwiają się w mniejszym stopniu niż na zewnątrz auta, więc dla osób potrzebujących mocniejszej ochrony przed światłem mogą być niewystarczające.
    Dodatkowo na reakcję soczewek trzeba poczekać kilka chwil zwłaszcza w przypadku, kiedy zajdzie potrzeba ich rozjaśnienia, np. przy wjeździe do tunelu, jest to pewna cecha tych szkieł, o której warto wiedzieć.
    Zaletą tych okularów jest ich płynna zmiana przyciemnienia w zależności od natężenia światła, np. w nocy cechują się minimalnym przyciemnieniem.
  2. Okulary polaryzacyjne oprócz stałego przyciemnienia posiadają filtr polaryzacyjny. Filtr polaryzacyjny selektywnie i znacząco ogranicza odblaski od płaskich poziomych powierzchni, które są szczególnie dokuczliwe podczas prowadzenia pojazdów. Tymi powierzchniami są np. mokra jezdnia, kałuże, karoserie samochodowe, zalegający śnieg. Soczewki polaryzacyjne cenią sobie, np. wędkarze dlatego, że bardzo skutecznie minimalizują odblaski od powierzchni wody pozwalając obserwować dno. W przypadku kierowców poprawiają widzenie poziomych znaków na drodze oraz zwiększają kontrast zacienionych fragmentów dróg. Wadą tego rozwiązania jest zjawisko przyciemniania wyświetlaczy ciekłokrystalicznych i to w różnym stopniu zależnym od kąta polaryzacji wyświetlacza. Okulary do jazdy samochodem wyposażone w polaryzację są jedną z skuteczniejszych form ochrony przed światłem.
  3. Okulary przeciwsłoneczne dla kierowców ze stałym barwieniem to trzecia opcja wymagająca najmniejszego budżetu. Przyciemnienie okularów, którego stopień i kolor można indywidualnie dobierać, pozwala na skuteczną ochronę przeciwsłoneczną. Podstawową zaletą takich soczewek jest ich stosunkowo niski koszt i to, że wyświetlacze samochodowe widać bez dodatkowego zaciemnienia -jak w okularach polaryzacyjnych. Pamiętać jednak należy, że skuteczność ochrony przed odblaskami jest mniejsza niż w okularach polaryzacyjnych.

Jakie powinny być okulary do jazdy w nocy?

Okulary do jazdy w nocy powinny przede wszystkim dobrze korygować wadę wzroku, ponieważ w nocy znacznie zwiększa się źrenica oka, co wzmacnia wszelkie wady refrakcji i zamazanie obrazu. Często sama korekcja wady wzroku znacząco poprawia jakość widzenia o zmierzchu i wieczorem. Nosząc okulary na nosie, jesteśmy narażeni na odblaski pojawiające się na soczewkach naszych okularów. Aby zmniejszyć natężenie odblasków podczas jazdy samochodem warto stosować okulary dla kierowców z antyrefleksem ale dedykowanym do prowadzenia pojazdów.

Czym różni się antyrefleks do okularów dla kierowców od “zwykłego” antyrefleksu? Za widzenie nocne i częściowo zmierzchowe odpowiadają pręciki – komórki światłoczułe siatkówki oka, których czułość jest największa dla długości fal świetlnych 507nm i dlatego antyrefleks do prowadzenia pojazdów ma największą skuteczność tłumienia odblasków, zwiększając przeźroczystość soczewek, dla tej długości fal światła. Uniwersalny antyrefleks najskuteczniej tłumi odblaski dla długości fal 550nm, czyli dla dziennego widzenia, za które odpowiadają czopki – drugi typ komórek światłoczułych siatkówki. Oczywiście specjalizacja antyrefleksów nie oznacza, że wersja dla kierowców nie działa w dzień i odwrotnie, należy to raczej rozumieć jako największą skuteczność tłumienia odblasków w danym spektrum długości fal. Poboczne spektrum też jest tłumione, więc okulary dla kierowców posiadają znaczną skuteczność także w ciągu dnia, to znaczy – mogą być używane jako okulary dla kierowców na dzień i noc.

Istnieje na rynku też wersja żółtych okularów dla kierowców rozjaśniających widzenie w nocy, otóż owszem takie filtry “rozjaśniają” obraz, ale w warunkach zmierzchowych, w nocy ich skuteczność jest kwestią dyskusyjną, choć są osoby które uważają, że pomagają one również w nocy. Zatem odpowiedź na pytanie, jakie okulary do jazdy nocą – to przede wszystkim korygujące ewentualne wady wzroku i z antyrefleksem, natomiast: czy barwione na żółty kolor – to już kwestia osobistych preferencji.

Jeżeli artykuł nie wyczerpał wszystkich pytań i wątpliwości w salon optyczny Łódź uzupełnimy informacje, a nasi wykwalifikowani specjaliści chętnie pomogą z doborem okularów do prowadzenia samochodu.